Metoda bezpośrednia - SPEAK DIRECT METHOD © | Metody tradycyjne |
1. | 1. |
Szybkie, dynamiczne tempo lekcji – każdy uczeń wzywany jest to wypowiedzi średnio 18-20 razy podczas 1 lekcji | Zajęcia bardziej statyczne, monotonne, uczeń ma możliwość odezwać się zaledwie kilka razyciągu lekcji |
2. | 2. |
Największy nacisk na lekcji położony jest na naukę płynnego mówienia pełnymi zdaniami | Znaczną część lekcji zajmuje czytanie, pisanie, słuchanie nagrania z płyty |
3. | 3. |
Lektor mówitempie mowy native speaker’a lub szybciej (ok. 230 złów na minutę), aby „oswoić” uszy kursantów z naturalnym tempem w jakim język jest używany na co dzień | Lektor często cedzi słowa, starając się w ten sposób być bardziej zrozumiałym |
4. | 4. |
Lektor oczekuje odpowiedzi natychmiast po zadaniu pytania, nie daje czasu na myślenie, wyrabiając przez to w kursantach odruch budowania wypowiedzi automatycznie, natychmiast, bez zastanawiania się – co uczy myślenia w języku obcym | Lektor daje czas na zastanowienie nad odpowiedzią, co dopuszcza myślenie w języku ojczystym i dopiero potem tłumaczenie wypowiedzi na język obcy |
5. | 5. |
Uczeń pracuje przede wszystkim na lekcji, powtórek materiału jest tak dużo, że materiał zostaje wystarczająco utrwalony, bez konieczności zadawania prac domowych a tym samym obciążania ucznia dodatkowa pracą | Uczeń dużo pracuje w domu – odrobienie zadanej pracy domowej jest zazwyczaj podstawą i warunkiem efektywnego uczestnictwa w następnej lekcji w klasie |
6. | 6. |
Lekcje bardziej opłacalne finansowo – kursant uczy się przede wszystkim w czasie lekcyjnym, za który płaci | W czasie lekcji uczeń często pracuje samodzielnie z podręcznikiem, a więc wykonując pracę którą mógłby zrobić w warunkach domowych a nie w czasie, za który płaci |
7. | 7. |
Nie ma monotonnych czytanek, sekcji słuchania i ćwiczeń gramatycznych. | Skupienie uwagi na gramatyce - strata czasu dla osoby, chcącej nauczyć się płynnego porozumiewania się w języku obcym |
8. | 8. |
Gramatyka uczona jest w sposób praktyczny, bez konieczności uczenia się reguł na pamięć, i za chwilę ćwiczona na żywych przykładach, a następnie utrwalana w dziesiątkach przykładów w mowie | Gramatyka często wykładana „na sucho”, ze zbyt małą liczbą ćwiczeń na utrwalenie jej |
9. | 9. |
Uwzględnia fakt, że nauka języka nie jest stricte akademickim przedmiotem, ale umiejętnością oparta na powtórkach, na ciągłym ćwiczeniu (tak jak np. nauka gry na instrumencie muzycznym) | Często podchodzi do nauki języka jak do nauki przedmiotów takich jak przyroda czy matematyka, gdy tymczasem zrozumienie reguł rządzących językiem nie wystarczy do biegłego posługiwania się nim |
10. | 10. |
Wysoka skuteczność oraz 4 razy szybsze tempo nauki | Długi czas nauki i brak gwarancji osiągnięcia określonego poziomu |
11. | 11. |
Płyta dołączona do podręcznika zawiera średnio 20 godzin nagrań | Płyta dołączona do podręcznika zawiera średnio 1-2 godziny nagrań |